Selasa, 19 Januari 2010

Mukjizat Rasulullah S.A.W

Daripada Jabir Ibn Samurah katanya : Telah bersabda Rasulullah S.A.W : " Sesungguhnya aku sangat mengenali batu yang berada di Mekah yang mana ia pernah memberi salam ke atasku sebelum aku diutuskan menjadi Rasul. Sesungguhnya aku sangat mengenalinya sekarang. "

( Riwayat Imam Muslim di dalam Sohehnya dan riwayat selainnya. Terdapat riwayat daripada Imam At-Tirmizi daripada Saidina Ali Alaihi As-Salam katanya: Pernah aku bersama Nabi di Mekah dan kami keluar ke sesetengah pelusuk Mekah. Maka tidaklah Nabi mengadap bukit dan pokok kecuali ianya berkata : Assalamualaika Ya Rasulullah. - Aku (Musonnif) katakan kisah batu dan pokok memberi salam kepada Nabi datang dari berbilang-bilang jalanan sanad )

Daripada Ibnu Mas'ud katanya: " bulan telah terbelah dua pada zaman Rasulullah . Sebelah di atas bukit dan sebelah lagi di bukit yang lain". Maka bersabda Rasulullah :" Bersaksilah".

Imam Al-Bukhari dan Muslim telah meriwayatkan hadis ini, dan bagi kisah ini terdapat berbilang-bilang riwayat daripada Ibnu Mas'ud, Anas, Ibnu Abbas di dalam kitab Imam Bukhari dan Muslim, dan daripada Ibnu Umar di dalam kitab Soheh Muslim, dan daripada Jubair Bin Math'am di dalam kitab Abi Nu'aim Baihaqi dan selain mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

anda pelawat yang ke-

Pengikut