Selasa, 12 April 2011

TUGAS ASAS MURID

TUGAS ASAS HARIAN MURID AN-NAQSYABANDIAH AL-KHALIDIAH AL-JUDIAH .(Part 1)


Sebahagian tugas asas harian murid An-Naqsyabandi Al-Judiah adalah melazimi zikir asas khas bagi jalan An-Naqsyabandi sehingga ianya menjadi wirid. Wirid bermakna amalan zikir atau amalan sunat yang di amalkan oleh seseorang sehingga amalan itu menjadi kelaziman baginya. Tidak dinamakan wirid kecuali selepas cukup 40 hari amalan. Seandainya seseorang itu tertinggal sehari atau beberapa hari , maka perlu digantikannya. Seandainya tidak diganti, maka amalan itu perlu diulang seperti hari yang pertama semula. Tempoh 40 ini telah disebut di dalam Al-Quran Surah Al-A’raf ayat 142, ketika mana Allah menjadikan satu perjanjian kepada Nabi Musa sebelum Baginda menerima Kitab Taurat. 142.


"Dan Telah kami janjikan kepada Musa (memberikan Taurat) sesudah berlalu waktu tiga puluh malam, dan kami sempurnakan jumlah malam itu dengan sepuluh (malam lagi), Maka sempurnalah waktu yang Telah ditentukan Tuhannya empat puluh malam".


Asas Harian ( tidak ditetapkan masa ) yang ditentukan ialah :

1) Istiqfar = 258x

2) Solawat An-Nur = 258x

3) Tahlil = 258x

4) Ya Zal Jalali Wal Ikram = 258x

5) Ya Rahim = 258x

6) Asma’Ul-Husna berdasarkan nama seseorang murid.


Di dalam melakukan asas-asas tersebut, seorang murid perlu berwudhuk, mengasingkan diri ,membayangkan dirinya berada di hadapan guru dan memahami dan menghayati zikir-zikir tersebut.Semua ini dapat membantu seorang murid itu lebih menumpukan perhatiannya di dalam melaksakan asas-asas tersebut.


Bilangan sebanyak 258x adalah bertepatan dengan kiraan nama Allah iaitu Ar-Rahim. Nama Allah Ar-Rahim membawa makna Yang Mengasihani pada golongan yang beriman denganNya di negeri Akhirat. Harapan pengamal zikir adalah mendapat nasib & habuan daripada nama dan sifat Allah yang mulia ini . Tiada seorang pun akan selamat di akhirat kecuali golongan yang mendapat kasih sayang Allah sahaja.


1) Istiqfar Istiqfar adalah memohon kemaafan daripada Allah dari segala kesalahan samada kesalahan percakapan, perbuatan , lintasan hati dan juga pemerhatian. Murid perlu meninggalkan kesalahan itu semampu mungkin, menyesal dan berazam untuk tidak mengulanginya. Murid tidak boleh memandang ringan dosa kecil sebaliknya perlu melihat siksaan Allah yang Maha Besar. Manusia tidak mampu menahan seringan-ringan azab Allah di Akhirat. Baginda kita pernah menceritakan bahawa seringan-ringan azab Allah ialah seorang yang diarahkan berdiri di atas batu api neraka yang sangat panas sehingga bergelegak otaknya. Seorang murid tidak harus membezakan dosa kecil atau dosa besar sebaliknya merasakan bahawa dosa dan maksiat kepada Allah semuanya dianggap besar apabila memandang kehebatan Allah.


Lafaz istiqfar ialah: أستغفر الله العظيم Maksudnya: HambaMu ini memohon keampunanMu Ya Allah Yang Maha Agung.


Allah sangat menyukai hambanya yang memohon keampunan kepadaNya kerana perbuatan ini menunjukkan rasa rendah diri hamba kepada Penciptanya. Seorang murid perlu merasai bahawa dia setiap detik melakukan dosa kepada Allah dan meyakini bahawa Allah Maha Pengampun segala dosanya. Rasulullah pernah bersabda: “ Setiap anak cucu Adam melakukan kesalahan dan sebaik-baik orang yang melakukan kesalahan ialah orang yang kembali kepadaNya.

SYEIKH AT-THORIQAT AN-NAQSYABANDIAH AL-KHOLIDIAH AL-JUDIAH (part 1)

SYEIKH AT-THORIQAT AN-NAQSYABANDIAH AL-KHOLIDIAH AL-JUDIAH (part 1)


Beliau dilahirkan pada tahun 1944 daripada keturunan yang mulia. Bapanya Sayyid Muhammad Abu Al-Yazid Al-Mahdi daripada keturunan Saidina Hussain dan ibunya pula daripada darah daging Wali Qutub yang terbilang iaitu Saiyyid Judah Bin Ibrahim . Ayahandanya berasal daripada Kampung Az-Zamruniah di negeri Al-Qalyubiah Mesir. Beliau diberi kuniah sebagai Abu Yazid atau Abu Al-Yazid kerana di kampungnya itu terdapat maqam wali unggul , sultan bagi segala ‘arif billah iaitu Saiyyid Abu Yazid Al-Bustami R.A. Syeikh Dr. Judah juga dilahirkan di kampong ayahandanya. Beliau menghafaz Al-Quran di kampungnya semenjak kecil. Kemudian berpindah ke Ma’had Tanta Al-Ahmadi yang masyhur.


Beliau telah bertalaqi dengan ramai ulamak yang hebat seperti Arif Billah As-Syeikh Sobir Hijab saudara Sayyid Ahmad Hijab yang dikebumikan di Masjid Sayyid Ahmad Badawi R.A. Gurunya yang lain adalah Arif Billah yang masyhur As-Syeikh Muhammad Khalil Al-Khatib yang dikenali sebagai Penyair Rasulullah S.A.W. Syeikh kita ini membesar dengan mengikut mazhab Syafi’e (fekah), Asy’ari(akidah), Naqsyabandiah Al-khalidiah Al-Judiah (akhlak) di mana semuanya di atas landasan Ahli Sunnah Wal Jama’ah. kemudian Syeikh kita ini meneruskan pengajiannya di Universiti Al-Azhar di dalam Kuliyyah Usuluddin dan ditarbiah oleh tangan-tangan ulamak yang terkemuka. Antaranya SyeikhulIslam Al-Imam Al-Akbar Dr. Abdul Halim Mahmud dan Syeikh Arif Billah Mahmud Abi Al-‘uyun dan Al-Mufassir As-Syeikh Al-Ahmadain dan lain-lain.


Pernah Imam Akbar meminta daripada beliau dan pelajar-pelajar lain satu bahas tentang Hujjatul Islam Imam Ghazali R.A dan ketika itu Syeikh belum mencecah 20 tahun. Apabila Imam Akbar membaca bahas Syeikh, beliau terus menyuruh agar Syeikh menggantikannya mengajar pada hari itu. Maka benarlah firasat Imam Akbar tentang perkara itu dan jadilah Syeikh Judah seorang yang sentiasa mempertahankan hak Wali-Wali Allah daripada musuh-musuh mereka hingga sekarang. Kitabnya mengenai Wali Allah Sayyid Ahmad Badawi sangat terkenal.


Beliau berpindah ke Tanta kerana mengikut ayahandanya iaitu Al-‘Arif Billah Abu Al-Yazid yang telah mendapat isyarat daripada mimpinya bertemu dengan Syeikh Judah Ibrahim. Syeikh Judah mengarahkannya agar berpindah ke Tanta berdekatan dengan Maqam Wali Qutub Saiyyid Ahmad Badawi dr. Judah telah mencapai peringkat Master dan PHD di dalam bidang Tafsir. Tesis PHD beliau adalah mengenai Manhaj Imam Abi Al-Hasan Al-Wahidi di dalam tafsirnya.


Pada akhir tahun 80-an, beliau dilantik menjadi Dekan Kuliyyah Usuluddin dan seterusnya menjadi Dekan Kuliyyah Al-Quran Al-Karim. Beliau telah berkhidmat puluhan tahun kepada Al-Quran dan ilmunya.

anda pelawat yang ke-

Pengikut